In
ons digitale tijdperk zie je ook steeds mee mensen de fotocamera mee nemen naar
concerten.
Vaak
blijkt dan achteraf het resultaat maar gewoontjes of slecht te zijn.
Dit
was voor mij de aanleiding om eens een keer een blog over concertfotografie te
schrijven.
In
deze blog zijn foto’s gebruikt van de band TriggerFinger tijdens het event
Vestrock in Hulst.
Ik
zelf had het geluk dat ik een pas kon regelen dat ik tussen het dranghekken en
het podium kon fotograferen.
Dit
is wel de meest idiaale positie maar er zijn natuurlijk tal van andere mogelijk
heden.
Tijdens
het op treden heb ik twee lenzen gebruikt, namelijk een 24-70mm 2.8 en de 70-200mm
2.8 beide op een apparte body de Sony Alpha 900. Nou zijn er tal van
verschillende soorten body’s, lensen en merken dus daar ga ik me niet over uitwijden,
kies dat gene dat bij jou past.
Wel
wil ik jullie iets mee geven in de vorm van tips.
Om
te beginnen FOTOGRAFEER IN RAW.
De
voordelen zijn in mijn ogen vele malen groten dan het fotograferen in Jpeg om
de volgende redenen.
Het
licht tijdens een concert veranderen zo vaak en veel dat het heel prettig is om
achteraf wat meer te zeggen te hebben over de vorm van correctie’s van de kleur
en witbalans.
Omdat
Jpeg al een hoop informatie is waar je camera van denk dat het een goede foto
zal zijn en dat dan ook nog kleiner opslaagt, waardoor je heel deel informatie kwijt
bent. Ben jij het er namelijk mee eens dat de camera jou foto bewerkt ... Nee.
Ik dus ook niet daarom fotografeer je in RAW zodat je met de beste mogelijke resultaten
thuis komt.
WEES
NIET BANG VOOR HOGE ISO
Bij
concerten en weinig licht ontkom je gewoonweg niet aan het gebruik van hoge
ISO-instellingen.
ISO
400 a 800 is in de gemiddelde popzaal vaak maar net aan te doen, ISO 1600 is
daarom zeker geen uitzondering. Wees liever niet te bang voor de ruis. Niet
alleen zijn de meeste moderne spiegelreflexcamera’s prima bruikbaar op ISO 1600
of 3200, bovendien zie je de aanwezige ruis nauwelijks terug op webformaat of
print. Get used to it, dan maak je in ieder geval scherpe foto’s. Probeer wel
een goede combinatie te houden, word je sluitertijd bijvoorbeel te snel, zak
dat wat in je ISO waarde. Hoe lager, hoe beter de foto’s maar vergeet niet dat
beweging een foto totaal kan verpesten.
Moet
er wel gelijk even bij vertellen dat de foto’s die hier als voorbeeld gebruikt
zijn allemaal zo rond de ISO 400 gemaakt zijn. Dit omdat het op een festival
terrein was met licht masten er om heen en ik wou toch veel zwart op de achtergrond
hebben, omdat ik vond dat dit bij de band Trigger Finger paste.
GEBRUIK
LICHTSTERKE OBJECTIEVEN
De
keren dat je met een kitlens uit de voeten kan en dan ook nog eens thuis komt
met scherpe foto’s die je best wel aan de muur zou willen hangen zijn zeer zelfdzaam.
Neem
van mij aan de het gemiddelde poppodium of kroeg gewoon weg te donker zal zijn
en dat je bewogen foto’s gaat krijgen ondanks de hogere ISO waarden. Welke
lenzen dan wel? Je mag immers bijna nooit je flitser gebruiken.
Lichtsterke
zoom lenzen of vaste brandpunten zijn idiaal. Nou is misschien het budget niet zo
groot dat je even naar de plaatselijk foto zaak kan gaan om een 24-70mm 2.8 en
een 70-200mm 2.8 maar er zijn genoeg andere lenzen die de klus klaren.
Denk
bijvoorbeeld aan een 50mm 1.4 of 1.8 deze zijn vaak te vinden voor 300,- euro en
minder. Neem je hier nog een 85mm 1.8 bij dan sta je zeker je mannetje (of de
vrouwlijke vorm)
DURF
DICHTBIJ TE KOMEN
Waarschijnlijk
zijn ze er wel bij ieder concert, de hobby fotograag ergens in de 2de of 3de
rij van het publiek.
Van
te voren weet je dan wel al waar je mee thuis gaat komen, zanger achter de
microfoon en met een beetje geluk staat dan nog net niet heel het achterhoofd
van de gene voor je op de foto.
Wil
je andere foto’s dan deze dan zul je op zoeken moeten gaan naar een manier om
dichterbij te komen.
Vraag
het bijvoorbleed van te voren even of dat je binnen mag met je camera of wat je
er voor moet doen mocht je dit willen, ook weet je dan gelijk of het wel mag en
voor kom je teleurstellingen.
Want
sta je helemaal voor aan dan kun je gaan “spelen”met de compositie. Stel eens
scherp op iets anders , laat die gitaar eens lekker van links naar rechts boven
door de foto komen, mik eens op de drummer die met zn stokken aan het gooien
is, enz enz er zijn geen grenzen.
Natuurlijk
is dit alles afhankelijk van het gerne muziek of de voorstelling waar je nu
staat maar probeer het gewoon, het tegenwoordig o zo hippe “out of the box
thinking“. En vergeet het gene niet dat achter je aan het gebeuren is.
WIT
BALLANS
“Maar
ik fotografeer toch in RAW? Waarom moet ik dan mijn witbalans instellen?” Heel eenvoudig: je witbalans instellen op kunstlicht
is in de meeste gevallen de gene die er het minst naast zit. Je gekozen
witbalans is van invloed op het histogram en je highlight warnings, en deze
zijn dus alleen betrouwbaar af te lezen wanneer de witbalans ongeveer klopt. Bovendien
kan je witbalans bij erg grote afwijkingen van invloed zijn op de belichting
van je foto. Gebruik daarom ook absoluut géén AWB, want dan weet je zeker dat
alles precies niet het zelfde gaat zijn. De eene camera springt er wat beter
mee om dan de andere maar als je hem dan al iets geef, hoeft ie er ook niet
over na te denken.
KIES
ZELF EEN FOCUSPUNT
Ik
zelf kan namelijk heel makkelijk met de joystick achter op de camera mn
focuspunten kiezen.
Dus
gooi die camera van de autofocuspunt selectie af en kies ze zelf, zo hou je
meer controlle over je compositie. Probeer ook niet alles op het middelste punt
te gebruiken omdat het makkelijk is want dit kan wel eens vervelend uit pakken.
Denk
bijvoorbeeld aan .... een gitarist die
een dikke vette aanhaal doet tijdens het mee zingen waar door hij achter over
buigt met zn hoofd.
Oke,
nou zie je dit beeld vullend door je zoeker gebeuren.
Wat
er op autofocuspunt selectie gebeurd kan goed zijn maar dat weet je van de
voren niet.
Kies
je hier echter voor de middelste zal de gitaar er machtig mooi op staan maar
willen we dit?
Kies
daarom in z’n geval eens voor het focus punt wat het dichts bij het hoofd van de
gitaaris ligt.
Want
we fotograferen met een kleine diafragma waarde, weet je nog? Dus de scherpte
diepte is minimaal ;)
Denk
hier maar eens aan tijdens je volgende concert.
Dan
nog iest waar je niet onder uit kan.
KIJKEN
NAAR HET LICHT
Tijdens
een concert zal de gene die verantwoordelijk is voor het licht alles uit de
kast willen halen, iedere kleur of beweging zal aan bot komen.
Dus
alles zal bewegen en veranderen met de muziek mee.
Je
zult zien er zitten rustige stukken bij maar ook stukken met veel geflits en
kleuren door elkaar, maar .... hier ga je bebruik van maken.
Bewegend
licht volgt altijd een vast patroon en komt dus gegarandeerd nog eens terug op
dezelfde plek. Wees je gedurende een concert bewust van de timing en de beslissingen
van de lichtman en je maakt het jezelf als fotograaf een stuk gemakkelijker
Nog
een dingetje dat heel belangrlijk is, wil je zelf ook kunnen blijven genieten
van de optredens:
DRAAG
OORDOPPEN
Dit
is iets heel simpels en makkelijk aan te
komen maar het scheeld je heel veel hoofdpijn, piepjes en blijvende schade.
Voor
de rest hoop ik dat jullie hier wat aan gehad hebben.
Ook
mag je altijd contact op nemen voor vragen of opmerkingen en aanvulende tips
zijn altijd welkom.
Met
vriendelijke groet,
Bart
Stallaert
Goede Blog Bart. Foto 4 is mijn favoriet.
BeantwoordenVerwijderenHeel mooi gedaan Bart. Top concertfotos. De belichting is erg mooi. Goed verhaal erbij met uitleg.
BeantwoordenVerwijderenGr. Nicole
Hoi dankjewel voor het achter laten van een berichtje. Mochten er trouwens vragen zijn hoor ik het graag hoor.
BeantwoordenVerwijderen